Hoppa över navigation.

Stockholms stadsarkivs bibliotek

Biblioteket är öppet för alla
Sök i bibliotekskatalogen
Till bibliotekets webbplats

Om biblioteket

Stadsarkivets bibliotek är ett forskningsbibliotek med ett bestånd på ca 130 000 titlar, som kan sökas i digitala eller manuella kataloger. Biblioteket är ett komplement när du söker arkivhandlingar. I böcker finns ofta hänvisningar till källor eller till information om historiska förhållanden som kan underlätta ditt letande.

Samlingarna

Vi har en av de största samlingarna av stockholmslitteratur, men också svensk historia, genealogi och arkivvetenskap, samt ett stort urval periodica, kalendrar och stadshistoria.

Stockholmskällanhittar du ett urval av det som finns i samlingarna på Stadsarkivet, Stadsmuseet, Stadsbiblioteket och Spåvägsmuseet i Stockholm.

Service

Våra böcker är inte för hemlån, men du är välkommen till vår läsesal på Kungsklippan 6 ( se våra öppettider). Böckerna kan också beställas till ditt lokala bibliotek via fjärrlån.