Hoppa över navigation.

EMS - elektroakustisk musik i Sverige - bibliotek och arkiv

Biblioteket är öppet för forskning
Bibliotekskatalogen delvis på nätet
Till bibliotekets webbplats

Om biblioteket

EMS, Institutet för elektroakustisk musik i Sverige /Elektronmusikstudion, är sedan 1964 centrum för svensk elektroakustisk musik (EAM) och ljudkonst. Förutom bibliotek och arkiv, tillhandahåller EMS studior, arrangerar konserter och anordnar utbildningar.

Samlingarna

Bibliotekets samlingar omfattar böcker och tidskrifter om EAM, nutida konstmusik, ljudkonst, text-ljud, konkret poesi, ljudteknik, akustik m m. Här finns hundratals skivor med EAM och ljudkonst samt IDEAMA-arkivet, en  internationell dokumentation av EAM från 1929-1971. Allt kan avlyssnas på plats, inklusive alla verk som gjorts på EMS sedan 1964.

Delar av bibliotekets bestånd kan hittas via Librarything samt i bibliotekskatalogen (PDF).Nyförvärv rapporteras i bibliotekariens blogg.

Dokumentarkivet, innehållande källmaterial om EMS och svensk EAM, som korrespondens, teknisk dokumentation, programblad, foton m m,  har donerats till Statens musikbibliotek. En del äldre dokument är digitaliserade och inlagda i EMS databas.

I samarbete med Avdelningen för audiovisuella medier  vid Kungliga biblioteket driver EMS ett digitaliseringsprojekt för att tillgängliggöra all musik och ljudkonst skapad på EMS. Samtliga inspelningar kan sökas via DISMARC:s portal, dock utan lyssningsmöjlighet. Det digitaliserade materialet återfinns i Svensk mediedatabas med möjlighet till avlyssning på KB/AVM.

Service

EMS bibliotek och arkiv är tillgängliga för forskning. Besök enligt överenskommelse.

Vi besvarar gärna frågor via e-post: adm@ems.rikskonserter.se
Kontaktperson: Pär Johansson
Telefon: 08-556 08 850         begin_of_the_skype_highlighting     08-556 08 850          end_of_the_skype_highlighting
Besöksadress: Münchenbryggeriet, Söder Mälarstrand 61