Svenska Filminstitutets bibliotek

Svenska Filminstitutets bibliotek är Sveriges enda specialbibliotek för film. Biblioteket ligger i Filmhuset i nära anslutning till entrén, på plan 4 – 6.

Samlingarna omfattar material från stumfilmstiden och framåt. Här finns böcker om filmteori, genrer, filmproduktion, biografer, regissörs- och skådespelarbiografier med mera. I biblioteket finns även en mängd bolags- och personarkiv, en manuskriptsamling bestående av tusentals svenska filmmanuskript samt en samling DVD-filmer från hela världen.

Tidskriftssamlingen omfattar allmänna filmtidskrifter, såväl som bransch- och filmtekniska tidskrifter. Totalt mer än 1.000 titlar på ett 20-tal språk, varav drygt 200 är e-tidskrifter

Det mesta är sökbart i MATINÉ , men en del äldre böcker och publikationer söks fortfarande i bibliotekets kortkataloger. Retroaktiv katalogisering pågår.

Lånevillkor