Etnografiska museets bibliotek

Biblioteket är öppet efter överenskommelse
Bibliotekskatalogen ej på nätet

Etnografiska museets bibliotek är ett av det mest välsorterade specialbiblioteken i landet. Biblioteket är ett unikt referensbibliotek för etnografi och antropologi med litteratur om arkeologi, utomeuropeiska kulturer, ursprungsbefolkningar, samt religions- och konsthistoria.

Speciellt väl representerad är litteratur som handlar om materiell kultur och som beskriver etnografiska föremål. Här finns både vetenskaplig och populärvetenskaplig litteratur, totalt ca 45 000 böcker och tidskrifter.

Bibliotekets samling av utställningskataloger från etnografiska museer runt om i världen är omfattande.

De viktigaste bevakningsområdena för biblioteket är ursprungsbefolkningar, religion, materiell kultur, konst och hantverk, textilier och klädedräkt i utomeuropeiska kulturer. Utställningskataloger är ett viktigt specialbestånd.

Ej hemlån. Besök efter överenskommelse med bibliotekarien per e-post: bibliotek@etnografiska.se eller telefon: 08-519 550 12.