Bernadottebiblioteket

Biblioteket är öppet för forskare
Bibliotekskatalogen ej på nätet

Bernadottebiblioteket är ett biblioteksmuseum för böcker med kunglig proveniens. Kungl. Husgerådskammarens handbibliotek är en del av Bernadottebiblioteket.

Här finns cirka hundratusen böcker som har tillhört våra Bernadottekungar och deras drottningar. Biblioteket har även en fotosamling om ca 500.000 bilder med kunglig anknytning, en kartsamling, en musikaliesamling samt en planschsamling om ca 5000 objekt vardera.

Större delen av boksamlingen endast i kortkatalog.

Kartsamlingen, musiksamlingen, fotografisamlingen och planschsamlingen är sökbar i webbkatalog som finns tillgänglig på biblioteket.

Bibliotekets samlingar går ej att söka i Libris.

Tillfälle att se biblioteket ges vid speciella evenemang som specialvisningar och musikaftnar. Efter överenskommelse är biblioteket även öppet för bokade visningar och forskning.

Kontaktperson för Bernadottebiblioteket och Kungl. Husgerådskammarens bibliotek:

bernadottebiblioteket@royalcourt.se,

Övrig kontaktinformation