Södertörns högskolebibliotek

Biblioteket öppnades 1996 och den nya biblioteksbyggnaden invigdes i augusti 2004. Biblioteket speglar högskolans forskning och undervisning, som är mång- och tvärvetenskaplig och ofta har ett genusperspektiv.

Litteratur finns inom alla på högskolan förekommande ämnen, men styrkan finns inom våra profilområden, som:

• Östersjö- och Östeuropaforskning med en hel del litteratur på originalspråken
  • Samtidshistoria och judaica
  • Filosofi med tyngdpunkten på den moderna kontinentaleuropeiska filosofin
  • Religionsfilosofi, interreligiösa relationer och islam
  • Estetik, kulturteori, konstteori och visuell kommunikation
  • Svenska med retorik, samtalsanalys och översättarlitteratur
  • Genusvetenskap

Material under katalogisering:

• en samling äldre dissertationer från första hälften av 1600-talet till andra hälften av 1800-talet. Några av dessa, från Uppsala Universitet, finns digitaliserade.
  • en estnisk och en lettisk bok- och periodikasamling

Välkommen att besöka oss, skaffa bibliotekskort eller fjärrlåna. Kurslitteraturen kan lånas hem endast av högskolans studenter och personal.